Wat is neurodiversiteit?

Neurodiversiteit is het idee dat onze hersenen op verschillende manieren kunnen werken, net zoals mensen er verschillend uit kunnen zien. Het betekent dus ook dat neurologische verschillen, zoals autisme, ADHD, dyslexie en vergelijkbare aandoeningen daarbij horen. Je kunt het vergelijken met het verschil in oogkleur of lengte.

Neurodiversiteit daagt de ideeën uit waarin sommige manieren van denken en informatie verwerken als normaal gezien worden en andere als ‘anders’. Vaak zijn onze scholen en andere belangrijke onderdelen in de maatschappij gericht op één bepaalde manier van denken, die we neurotypisch noemen. Wie zich niet herkent in het neurotypische plaatje, bestempelt zichzelf als neurodivergent. Het is belangrijk dat mensen zich in allerlei situaties comfortabel kunnen voelen, niet alleen als ze neurotypisch zijn.

Iedereen heeft unieke perspectieven en talenten die kunnen bijdragen aan onze samenleving. Neurodiversiteit moedigt aan om mensen te accepteren en te includeren, zonder dat ze in de neurotypische mal moeten passen. Het idee promoot een compassievolle samenleving die verschillen waardeert en respecteert.

Neurodiversiteit bij jongeren

Voor jongvolwassenen is het erg belangrijk dat zij zich realiseren dat diversiteit niet alleen betekent dat mensen er anders uit zien, maar dat ze ook anders denken, leren en communiceren.

Tijdens de jongvolwassenheid ontdekken mensen wie ze zijn, wat ze voelen en wat hun individuele voorkeuren zijn. Het is een periode waarin ze unieke ervaringen opdoen en hun eigen identiteit vormgeven. Sommige mensen denken anders, leren anders en communiceren anders dan anderen en dat is helemaal oké. Het betekent niet dat ze ‘raar’ zijn. De bevestiging hiervan ontbreekt echter nog vaak door de ervaringen die neurodivergenten vandaag de dag opdoen.

Sommige jongeren hebben moeite met lezen of vinden het lastig zich te concentreren, zeker in de context waarin dit van ze gevraagd wordt. Anderen hebben misschien een bijzonder talent voor natuurkunde of zijn erg creatief. Al deze verschillen maken deel uit van de neurodiversiteit. Het is uiterst belangrijk dat we in deze periode van ontwikkeling acceptatie en inclusie aanmoedigen. Dit betekent dat we mensen respecteren en ondersteunen, ongeacht hoe ze denken of leren. Het zorgt ervoor dat iedereen de kans krijgt om zijn talenten te ontwikkelen en zich gewaardeerd voelt in onze samenleving.

Dus, onthoud: het maakt niet uit hoe jij denkt, leert of communiceert. Je hoort erbij en je bent waardevol!

2 Reacties

  1. This is a good tip particularly to those fresh to the blogosphere.

    Short but very accurate info… Thanks for sharing this one.

    A must read article!

  2. Hoi Lisa, dank je wel dat je afgelopen donderdag bij ons op bezoek bent geweest met Patrice. Je het het een en ander vertelt, maar als ik het zo lees roept het een diepere indruk en beeld op waar je doorheen gegaan bent. Je toont ook je kwetsbaarheid. Ik vind het heel moedig en sterk wat je aan het doen bent. Je bent opgestaan, hebt geleerd en je bent aan het leren hoe jij je ervaring en professionaliteit aan anderen beschikbaar kunt stellen om zo ook hun waarde en bestemming mee te geven. Mocht ik hier iets in kunnen betekenen samen met Patrice en Anderen, zie ik graag een vervolgontmoeting tegemoet. Goede en hartelijke groet, Bert

    P.S. Mooie webset trouwens!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *